
Utbildning & förändringsledning
Konkurrenskraft 2.0 - Utveckla ditt team genom rådgivning, utbildning och affärscoaching
Vanliga utmaningar i B2B-affärsprocesser
Kundrelationen blir allt mer digital
Med Pandeim som katalysator har digitala möten, webinar och Social Selling blivit avgöranden verktyg för att stärka kundrelationerna och bearbeta nya leads. Många industriföretag behöver lyfta kompetensen och vässa arbetsprocesserna för att vara konkurrenskraftig i digital affärsrelationer.
För lågt affärsfokus i kundrelationen
Många som arbetar med kundrelationer i B2B har teknisk bakgrund. Titeln “Teknisk Säljare” är vanlig då teknisk kompetens är viktig för att vara framgångsrik. Men en naturlig konsekvens och utmaning blir att säljprocess kan riskera att handla för mycket om teknik och leverans och för lite om affären och det kommersiella. Det kan gälla i det operativa säljarbete men också i utvecklingsprocessen, att kartlägga rätt kundbehov för att utveckla morgondagens produkter.
Att få alla att jobba åt samma håll
Industriföretag har många olika funktioner, avdelningar och processer med vitt skilda utbildning, kompetens och arbetsprocess. Att få supply chain, produktion, logisitk, HR, utveckling, sälj- och marknad att springa åt samma håll kan ofta vara en utmaning.
Många faktorer kan stå i vägen för utveckling
Otydlighet i ledning, ansvar och styrning
Den operativa vardagen tar upp all tid
Ovilja till förändring
Kundrelationer med positionen som commodity
Brist på resurser och kompetens
Fel fokus i sälj- och marknadsarbetet
Brist på verktyg, modeller och processer
Konkurrenskraft 2.0 - så funkar det
Under 8v kombineras utbildning, reflektion, eget arbete och QnA enskilt och i grupp. Programmet har två digitala träffar (1,5 + 1,5h) varje vecka, en träff tidigt på veckan för utbildning och en träff sent på veckan för reflektion och QnA. Däremellan arbetsuppgifter med tillgång till individuell coaching och rådgivning. Fördelar:
Tid för analys av nuläge och en tydligt mätbar målbild ger maximal effekt utifrån förutsättningarna
Tid för enighet och delaktighet med buy-in från stake-holders
Möjligheten att identifierar och tar oss förbi enskilda eller organisatoriska hinder
Digital leverans ger maximal flexibilitet och effektivitet speciellt om deltagarna är geografiskt utspridda
Ett lågintensivt tempo med löpande rådgivning och coaching gör att kunskapen resulterar i varaktiga processer i din verksamhet
Konkurrenskraft 2.0 - välj mellan tre fokus
Säljutveckling
För ökad försäljning och starkare kundrelation med digitala arbetssätt.
Programmet hjälper dig att kartlägga ramverket för att ni ska ta positionen som experten och därmed lyckas med digitala relationer. Det innebär kundvärde, nyckelkunder, pains & gains och persona. Utifrån ramverket hjälper programmet ert team att bygga ett starkt affärsnätverk på Linkedin och att kommunicera bygger varumärke och ger affärer.
Målstyrning
Ökad lönsamhet och tillväxt med en gemensam målstyrning utifrån OKR-principen
Programmet utbildar i OKR-modellen, vad det innebär att hitta ett enskilt Objective som gör störst skillnad för företaget och Key Results, de 3-5 viktigaste mätbara aktiviter som driver mot Objektive. Programmet stöttar praktiskt genomförande, att ta fram ledningens OKR, att förankra i organisationen och att sätta individ och/eller team OKR.
Kundkartläggning
Kartlägg det verkliga kundbehovet och affärsfokus i kundmötet genom SPIN metoden
Programmet utbildar och tränar din säljorganisation i kundkartläggning enligt SPIN (Situation, Problem, Implication och Need pay-off). Principen bygger på att genomrätt frågor förstå kundens verkliga behov och genom säljpsykologi få kunden att se dig som expert. För att ge rätt förutsättningar för SPIN innehåller programmet också säljramverket; att kartlägga era kundvärden, nyckelkunder, pains & gains och persona.
