Tre tips för att hantera risk i affärsutveckling.
Att utveckla nya produkter, tjänster och affärer innehåller naturligt risk i någon mening. För att lyckas behöver vi hantera risk, några tips är:
Reflektera över att frågan är större än så. Vår psykologi och hur livet fostrat oss är avgörande för hur vi ser på risk. Om vi växt upp med trygghet som ledstjärna (utbildning, 9-17, fast jobb, pension…) kan risktagande vara en utmaning. Känner du igen dig? Ta hjälp av en mentor, coach eller bollplank.
Satsa på en grundlig ”Proof-of-Concept” så att ditt kundvärde är tillräckligt stort innan du startar den verkliga utvecklingen (den stora kostnaden). Nyttja digitala verktyg, social media och kom ihåg; Vilket är det verkliga problemet jag löser? För vem och hur stort är problemet? Desto större problem du löser desto bättre betalt får du.
Testa, testa, testa! Kom ihåg att kontinuerlig utvärdera kundvärdet även under utveckling, Var beredd att ändra så att värdet håller hela vägen, dagens snabba tempo påverkar våra kunder, teknik, köpbeteende och givetvis våra konkurrenter.