Varför kommer varumärket bli det enskilt viktigaste för konkurrenskraften
Oavsett företag, B2B eller B2C, så är kärnan i den långsiktiga konkurrenskraften förmågan att samtidigt driva innovation och marknadsföra. Förhållandet är naturligt, det spelar ju ingen roll om vi utvecklar ledande produkter med stort kundvärde om inte marknaden förstår det. På motsvarande sätt; ingen marknadsföring i världen kommer hjälpa om våra produkter och tjänster inte levererar ett värde som kunden är beredd att betala för.
Innovationsförmågan och på det sätt vi marknadsför oss är viktiga delar i hur kunden uppfattar vårt varumärke. Just varumärket kommer att spela en allt viktigare roll när vi ska vinna affärer i framtiden. Digitaliseringens påverkan på vårt köpbeteende gör att alla marknader och företag befinner sig någonstans på resan från det fysiska affärsmötet till digitala möten, plattformar och sökordsannonsering mot nästa stora steg som kommer bli Voice.
För, vad händer när vi som konsumenter i stor skala kommer fråga Alexa, Google Home eller någon annan Voice-enhet om produkter och tjänster. Vem kommer Alexa rekommendera? Om det inte är mitt eget varumärke behöver jag ju vara helt säker på att mina kunder känner mitt varumärke så att de inte behöver fråga Alexa! Det här är förstås en trend som först och främst kommer påverka B2C marknader men i det långa loppet är digitaliseringen en trend som också B2B marknader kommer genomgå.
Som tillverkande B2B kan Voice uppfattas främmande men hur är det med våra kunder? De kanske är inom B2C och hur kommer deras varumärke stå sig i konkurrensen? Vilka av våra kunder kommer bli vinnare när Voice blir vårt föredragna sätt att köpa. Eller, vilket varumärke kommer kylskåpet beställa när mjölken tagit slut?